مسئله 632- نافلۀ ظهر پيش از نماز ظهر خوانده
مىشود و وقت فضيلت آن از اوّل ظهر است تا موقعى كه سايۀ شاخص به اندازۀ دو هفتم
آن شود (تقريباً يك ساعت و نيم بعد از ظهر).
مسئله 633- نافلۀ عصر پيش از نماز عصر خوانده
مىشود و وقت فضيلت آن تا موقعى است كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا
مىشود، به چهار هفتم آن برسد (تقريباً سه ساعت بعد از ظهر).
مسئله 634- وقت فضيلت نافلۀ مغرب بعد از تمام
شدن نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا مىشود از بين برود (تقريباً يك
ساعت و نيم بعد از غروب آفتاب).
مسئله 635- وقت فضيلت نافلۀ عشا بعد از تمام
شدن نماز عشا تا ثلث شب است (تقريباً ساعت ده) و بهتر است بعد از نماز عشا
بلافاصله خوانده شود.
مسئله 636- نافلۀ صبح پيش از نماز صبح خوانده
مىشود و وقت فضيلت آن بعد از طلوع فجر است تا وقتى كه سرخى طرف مشرق پيدا شود
(تقريباً يك ساعت بعد از طلوع فجر).
صفحه 107
مسئله 637- وقت فضيلت نافلۀ شب از نصف شب است
تا اذان صبح و هر چه نزديك به اذان صبح خوانده شود، فضيلتش بيشتر است.
مسئله 638- اوقات ذكر شده براى نوافل چنانکه
گفته شد، وقت فضيلت آنهاست؛ بنابراين نوافل يوميه مانند نافلههاى ظهر و عصر را هر
وقتى از روز بخواند اداست و نوافل ليليه را هم هر وقتى از شب بخواند در وقت خوانده
است. مثلاً كسى كه براى او سخت است نافلۀ شب را بعد از نصف شب بخواند، مىتواند آن
را در اوّل شب بهجا آورد. و همچنين كسى كه نماز ظهر و عصر را نزديك غروب مىخواند،
مىتواند نوافل آنها را هم همان وقت به نيّت ادا بخواند و همچنين اگر كسى نوافلى
را كه بايد قبل از نماز واجب بخواند، نظير نافلۀ ظهر و عصر بعد از آنها بخواند، يا
نوافلى كه بايد بعد از نماز واجبى بخواند، نظير نافلۀ مغرب قبل از آن بخواند نيز
اداست.